ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene voorwaarden

ARTIKEL 1 – BEGRIPPEN EN DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder: – Opdrachtgever: degene die opdracht geeft tot een Bouwkundige Keuring of een Bouwkundig Advies.

  • Opdrachtnemer: de ondernemer (zelfstandig adviseur) die de opdracht aanvaardt en de Onderhouds-technische  Keuring verricht of het Onderhouds-technische Advies uitbrengt. bij het tot stand komen van een overeenkomst van opdracht tot het verrichten van eenhet visueel beoordelen en vastleggen van de Onderhouds-technische staat van c.q. het geven van een Onderhouds-technisch advies met betrekking tot
  • Welk een aangeboden pand dan ook. in een rapport op basis van de op dat moment geldende normen en maatstaven van kennis en kunde tegen de afgesproken tarieven en voorwaarden.

ARTIKEL 2 – AARD EN OMVANG DIENSTVERLENING EN UITSLUITINGEN
2.1 Ten aanzien van de aard en omvang van de Onderhouds-technische Keuring geldt het volgende: Onderhouds-technische  Keuring / Advies houdt in dat een algemene Onderhouds-technische inspectie wordt uitgevoerd van de staat waarin (het gedeelte van) de woning zich op dat moment bevindt Er is geen sprake van een garantie op de aanwezigheid van gebreken. – Een Onderhouds-technische  Keuring /Advies vormt een momentopname en heeft dus alleen betrekking op de staat van de woning op dat moment.

  • Een Onderhouds-technische  Keuring /Advies geeft geen indicatie van de waarde van de woning.
  • Kostenramingen van kosten van herstel en/of verandering in het kader van een Onderhouds-technisch Advies zijn slechts indicatief en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.  ARBO-wetgeving (werken op hoogte) kan op de bouwkundige Keuring c.q. het Bouwkundig Advies van invloed zijn.

ARTIKEL 3 – TOEPASSELIJKHEID
3.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever betreffende door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever verrichte of te verrichten Onderhouds-technische advies.

3.2 Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig, indien en voor zover zij uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.

ARTIKEL 4 – UITVOERING VAN DE OPDRACHT
Opdrachtnemer zal de krachtens de opdracht te verrichten werkzaamheden met de zorg van een goed Opdrachtnemer, zo mogelijk in bijzijn van de Opdrachtgever, uitvoeren. Van het Onderhouds-technische Advies maakt de Opdrachtnemer een rapport dat hij ter beschikking stelt  (mondeling , schriftelijk en digitaal)  aan de Opdrachtgever, waarmee de opdracht is voltooid.

ARTIKEL 5 – VERGOEDING EN BETALING
5.1 De vergoeding voor het krachtens de opdracht te verrichten Onderhouds-technische  Advies zoals tussen partijen is overeengekomen is inclusief BTW.

5.2 De verschuldigdheid van de vergoeding is niet afhankelijk van het resultaat van het Onderhouds-technische Advies.

5.3 In geval de opdracht binnen 24 uur vóór het tijdstip van aanvang van de keuring wordt afgezegd, behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor een redelijke vergoeding bij Opdrachtgever in rekening te brengen tot ten hoogste het overeengekomen tarief. 5.4 Het tarief is het tarief, dat is afgesproken voorafgaand aan de inspectie .

5.5 Betaling door Opdrachtgever dient overeenkomstig de op de in de overeenkomst vermelde betalingscondities zonder aftrek, korting of verrekening te geschieden en zal Opdrachtgever binnen veertien dagen na ontvangst van een factuur, betalen.

5.6 Indien Opdrachtgever niet binnen de in artikel 5.5 genoemde termijn heeft betaald, is hij in verzuim en kan de wettelijke rente in rekening worden gebracht.

5.7 Alle in redelijkheid door Opdrachtnemer in verband met de niet- of niet tijdige nakoming door Opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso-)kosten, zijn voor rekening van Opdrachtgever.

5.8 Indien de opdracht door meerdere Opdrachtgevers gezamenlijk is gegeven, zijn zij, indien en voor zover de werkzaamheden ten behoeve van hen gezamenlijk zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de uit de overeenkomst voortvloeiende betalingsverplichtingen.

ARTIKEL 6 – KLACHTEN
6.1 Eventuele klachten kunnen worden ingediend bij opdrachtnemer

6.2 Opdrachtgever is gehouden eventuele klachten met betrekking tot de door Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag schriftelijk/digitaal kenbaar te maken binnen veertien dagen na dagtekening van het rapport of na verzenddatum van hetgeen naar aanleiding waarvan hij overigens wenst te klagen, dan wel onverwijld nadat hij hetgeen waarover hij wenst te klagen, heeft ontdekt. In het laatste geval dient Opdrachtgever aan te tonen, dat hij hetgeen waarover hij wenst te klagen, redelijkerwijs niet duidelijk was.

ARTIKEL 7 – TUSSENTIJDSE BEËINDIGING OVEREENKOMST
De overeenkomst eindigt met onmiddellijke ingang door overlijden van de Opdrachtnemer, met wederzijds goedvinden en door faillietverklaring dan wel surséance van betaling van de Opdrachtgever respectievelijk Opdrachtnemer.

ARTIKEL 8 – AANSPRAKELIJKHEID
8.1 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor schade van Opdrachtgever, die is veroorzaakt door een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de opdracht, is beperkt tot een bedrag van ten hoogste € 50.000,-. Iedere aansprakelijkheid voor schade in verband met de uitsluitingen zoals genoemd in artikel 2 wordt nadrukkelijk uitgesloten.

8.2 Opdrachtnemer is overigens steeds bevoegd de schade van Opdrachtgever zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken, waartoe Opdrachtgever alle medewerking zal verlenen.

8.3 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden ter zake van schade die verband houdt met of voortvloeit uit de door Opdrachtnemer uitgevoerde opdracht, indien en voor zover Opdrachtnemer daarvoor krachtens het bepaalde in dit artikel niet jegens Opdrachtgever aansprakelijk is.

ARTIKEL 9 – VERVALTERMIJN
Onverminderd het bepaalde in artikel 8 is Opdrachtgever gehouden, indien hij van oordeel is of blijft dat Opdrachtnemer de opdracht niet tijdig, niet volledig of niet behoorlijk heeft uitgevoerd, onverwijld schriftelijk/digitaal aan Opdrachtnemer kenbaar te maken en de daarop gebaseerde aanspraken binnen één jaar na dagtekening van de hiervoor bedoelde kennisgeving, dan wel binnen één jaar, nadat die kennisgeving had behoren te worden gedaan, in rechte geldend te maken, bij gebreke waarvan al zijn rechten en aanspraken te dier zake vervallen door het verstrijken van de hiervoor bedoelde termijn.

ARTIKEL 10 – OVERMACHT
10.1 Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit hoofde van de overeenkomst, indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Ziekte van de Opdrachtnemer wordt als overmacht beschouwd.

10.2 Op werkdagen zal Opdrachtnemer Opdrachtgever in geval van overmacht/ziekte onverwijld informeren via telefoon In een situatie van overmacht/ziekte spant opdrachtnemer zich in om een nieuwe afspraak te maken.

10.3 Is er sprake van een dag in het weekeinde, een algemeen erkende feestdag of een door opdrachtnemer niet beschikbare dag, dan zal Opdrachtnemer Opdrachtgever in geval van overmacht/ziekte onverwijld rechtstreeks informeren. Tevens zal Opdrachtnemer zich op de eerstvolgende werkdag inspannen om opnieuw te bemiddelen tussen opdrachtnemer en de Opdrachtgever.

10.4 Tijdens overmacht/ziekte worden de verplichtingen van de Opdrachtnemer opgeschort.

10.5 De Opdrachtgever heeft in een situatie van overmacht/ziekte van de zijde van Opdrachtnemer vanwege de overmacht/ziekte geen recht op enige vergoeding van kosten of schade.

ARTIKEL 11 – TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN
11.1 Alle rechtsverhoudingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, worden beheerst door Nederlands Recht.

11.2 Alle geschillen die verband houden met de rechtsverhouding tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn zullen worden voorgelegd aan de volgens de wet bevoegde rechter.