“ANDERE KIJK OP ONDERHOUD”

Het is niet belangrijk hoe ik heet.
Belangrijk is wat ik weet.

Ik vind mezelf niet zo interessant om te beschrijven, als wel m’n ideeën waarmee ik verschil probeer te maken in onderhoud van vastgoed/onroerend goed.

Maar o.k., een kleine kennismaking:

Koos Groot, in mijn 40 jarige werkzame leven als (restauratie)-schilder tot nu toe, ben ik steeds meer tot het inzicht gekomen dat het behoud van houten elementen en constructies in allerlei vormen, veel meer is dan elke 2, 3, 4 of 5 jaar een nieuwe (dikke) laag verf aan te brengen.

Zeker in de 30 jaar Zuiderzeemuseum waar er erg veel eigen verantwoording en inzicht nodig was , is mijn kijk op behoud/onderhoud ontstaan. In al mijn bescheidenheid durf ik te stellen dat het museumdorp daar nu nog de voordelen van ondervind.

Ik probeer mijn ideeën puntsgewijs een beetje te omschrijven.

1. Schilderen heeft alleen een meerwaarde als het goed en verstandig wordt toegepast, niet schilderen kan dus ook soms ook een goede optie zijn.

Het gebruik van ‘bol glanzende’, en daarmee dus afsluitende verfsystemen verpakken het hout a.h.w. in een soort plastic zak, en daar houden organische elementen niet van. Deze systemen hebben alleen waarde op zijdes van het huis waar geen of amper zon- en weers-invloeden te bekennen zijn.

Er is altijd vocht-transport gaande in houtconstructies en daar moet je de ventilatie niet van afsluiten, hout moet kunnen “ademen” / ventileren, het hout wordt altijd op 1 of andere manier vochtig en moet dus ook weer kunnen drogen. Schimmels ontstaan bij voorkeur in vochtige omgevingen.

2. Samenhangend met de vochthuishouding in het hout bestaan de montage elementen (spijkers, schroeven, nagels), deze kunnen door de eerder genoemde problemen gaan roesten.

Wat veroorzaakt roest?

IJzer-verbindingen zijn in hun hele bestaan maar op zoek naar 1 ding: hun oer-staat, en die lijkt veel op roest. Vocht helpt daarbij, roest gedijt prima in het vochtige hout en vermeerderd zichzelf door een steeds groter volume te creëren wat op zich weer meer vocht vasthoud, een zichzelf versterkend proces dus.

Die 2 bij elkaar zorgen voor schimmel en sporen vorming en daarmee houtrot in de afgesloten omgeving van de houtconstructies.

3. Verkeerd geconstrueerde of aangebrachte constructies zijn ook vaak een oorzaak van houtrot problemen. Het begint met de afwatering, als die al niet goed genoeg is ontstaan , bij gebrek aan droging, zeker problemen.

Grote probleem veroorzakers zijn onder-glaslatten, ze zijn nooit helemaal waterdicht en houden dit water graag vast. Veel rottings-problemen komen hier uit voort. Hier is nog steeds geen afdoende oplossing voor, ik zeg (in ieder geval voorlopig): Weghalen! Maar ook kozijnen die niet afwateren of raam, deur en kozijncombinaties die te weinig ruimte t.o.v. elkaar hebben, lekkend zink in de dakgoot geven vaak problemen.

En dan ga ik nog niet uitgebreid in op boeidelen van multiplex, waterborden en de ruimte t.o.v. het dak, etc.

Maar het tegenwoordige schilderen in het natte najaar, winter en vroege voorjaar met de zogenaamde “doorwerkverven” (zelfs in de motregen zie je ze staan), getuigd van de schildersbedrijven die zich daarvan bedienen, niet van een groot normbesef als het over kwaliteit van de conservering gaat. De insluiting van vocht is voor de hechting van de verf maar ook de droging van het hout funest.

Dit mag dus nooit de norm worden!

Deze inzichten en ervaringen maakten dat dit advies-bedrijf bestaat, er is nog veel te winnen in de bouw-wereld, waar nog veel gebreken ontstaan.

De kunst om, niet direct zichtbare slechte plekken, verkeerde constructies en potentiële schimmelhaarden/verrottingen te ontdekken is mijn specialisme geworden.

Een ervarings-deskundige inschakelen om inzicht te krijgen wat de werkelijke staat van de houtconstructie is, is zeker geen overbodige luxe, doe er uw voordeel mee!